Verloskundige Praktijk Nieuwkoop

Pijnbestrijding tijdens de bevalling

Bij een normaal verlopende bevalling is pijnstilling eigenlijk nooit nodig. Meestal is de pijn van een bevalling door goede begeleiding, ademtechniek, ontspanningsoefeningen, een warm bad, douche of een warme kruik wel te verdragen. Als je je goed kunt overgeven aan de situatie en ontspant maakt je lichaam zelf het hormoon endorfine aan, wat voor een natuurlijke pijnstilling kan zorgen. Daarnaast zorgt de pijnprikkel er in je hersenen voor dat er verschillende hormonen vrijkomen die de bevalling versnellen. Baringspijn heeft dus ook een functie!

Lees hier meer (wetenschappelijke informatie) over de functie van baringspijn, en hoe je ermee om kunt gaan.

In de zwangerschap is het aan te raden je goed op de bevalling voor te bereiden door op een cursus zwangerschapsgymnastiek of yoga, ademtechnieken en ontspanningsoefeningen te leren. Ook goede voorlichting kan er voor zorgen dat je angst voor de bevalling afneemt.
Op het moment dat je ‘het niet meer ziet zitten’, (beschreven in de vakliteratuur als ‘ periode du desespoire’) ben je bezig aan het laatste stuk van je ontsluiting en volgt al snel de uitdrijving. In dit deel van je bevalling beleef je een compleet andere heftigheid, namelijk persdrang. Als je hieraan mag toegeven zijn deze zogenaamde persweeën veel beter op te vangen en te verdragen. Bij de uitdrijving moet je echt hard meewerken op geleidde van de weeën, de uitdrijvende kracht van de baarmoeder. Het is goed om hierbij volledig geconcentreerd zijn en zeker niet verdoofd of suf door pijnstilling van welke aard dan ook.

Bij een bevalling die niet vlot en soepel verloopt door uitputting, angst of spanning, kan pijnstilling een prima middel zijn om de bevalling toch tot een goed einde te brengen. Pijnstilling kan alleen via de gynaecoloog geregeld worden en de bevalling zal dan verder in het ziekenhuis plaatsvinden. Voordat je pijnstilling krijgt toegediend, moet er eerst een hartfilmpje (CTG) gemaakt worden om de conditie van de baby te beoordelen. En tijdens de pijnstilling moet de conditie van de moeder en de baby goed gecontroleerd worden. Je kunt dan dus niet meer thuis bevallen.

Medicinale pijnstilling - Mogelijkheden in het ziekenhuis:

Epiduraal anesthesie (ruggenprik)
Deze verdovingsvloeistof krijg je toegediend via een infuus dat door de anesthesist op de operatiekamer, tussen je ruggenwervels wordt ingebracht. Als het goed zit voel je helemaal geen pijn meer. Wel is het zo dat bij 5% van de patiënten een ruggenprik niet het gewenste effect heeft. Vooraf aan de ruggenprik krijg je altijd eerst een infuus om je bloedvaten op te vullen. Daarna wordt je bloeddruk en de hartslag van de baby continu bewaakt. Omdat je minder controle over je blaas hebt, krijg je altijd een blaaskatheter. Een ruggenprik kan de bevallingspijn volledig wegnemen.

Maar er zijn ook nadelen aan verbonden:
- Je hebt een anesthesist nodig en die is niet altijd direct beschikbaar
- Je hebt tijd nodig (ongeveer 30 minuten) om het epiduraal-infuus op de operatiekamer in te laten brengen en in te laten werken
- Soms geeft deze verdoving bloeddrukproblemen; de bloedvaten van je onderlichaam verwijden zich waardoor je bloeddruk kan dalen en de placenta onvoldoende doorbloed wordt. Hierdoor kan de conditie van de baby verslechteren.
- Omdat je onderlichaam verdoofd is, voel je de persdrang minder en is het moeilijker om effectief mee te persen tijdens de uitdrijving waardoor er vaker een kunstverlossing nodig zal zijn
- Herstel van functies (zoals blaascontrole) na de verdoving heeft enige tijd nodig

Sedatie met Pethidine (morfineachtige injectie)
Deze stof krijg je via een injectie in de spier van het bovenbeen of bil. De morfineachtige stof maakt je slaperig en zorg voor ontspanning, waardoor de pijn vermindert. Deze vorm van pijnstilling werkt gedurende 2 tot 4 uur.

Ook Pethidine heeft nadelen :
- De beleving van de bevalling kan sterk veranderden. Als je er gevoelig voor bent kan je er volledig van de wereld van zijn. Soms kan je het gevoel hebben stukken kwijt te zijn. Dit is niet fijn als je de geboorte van je kind bewust mee wilt maken.
- Pethidine kan via de placenta bij de baby terecht komen en versuffend werken. Dit terwijl de baby tijdens en vlak na de geboorte wakker en actief moet zijn. Als de baby na de geboorte moeite heeft met ademhalen, kan medisch ingrijpen noodzakelijk zijn

Remifentanil (het pompje met de drukknop)
Deze pijnstilling krijg je via een infuus waarbij je een standaarddosis krijgt en daarbij met een drukknop jezelf naar behoefte een extra dosis kunt toedienen. Ook dit is een morfineachtige stof waarvan je doezelig kunt worden en je beter kunt ontspannen. Je blijft zeker bewust van de weeën maar het vermindert de heftigheid ervan. Het voordeel van Remifentanil is dat het heel snel weer wordt afgebroken en dus heel snel weer uit je bloed is. De baby heeft dan meteen na de geboorte geen versuffende stof meer in het bloed en kan daardoor beter opstarten!

Nadelen van Remifentanil zijn:
- Het kan je zo versuffen dat je ademhaling onderdrukt wordt zodat je zelf en daardoor ook de baby, minder zuurstof kunnen krijgen. Je moet daarom voordurend bewaakt worden met een zuurstofmeter en een CTG (hartfilmpje van de baby)

Als je al in de zwangerschap bang bent voor de bevalling of de pijn, bespreek dit dan met de verloskundige!!!
baby nieuws
Jens van der Meer is geboren op 15 mei 2017.
Puck Vork is geboren op 5 april 2017.
Wesley Bakker is geboren op 3 januari 2017.
mail ons jouw babyfoto
bekijk alle babies
leuke boeken
Zwanger In Zwanger kun je werkelijk alles lezen over de zwangerschap – vanaf de periode nog voor de bevruchting tot en met de bevalling en de kraamtijd. Het boek geeft informatie over alle actuele onderwerpen, zoals zwanger worden na kunstmatige bevruchting volledige beschrijving »